mandag 30. september 2013

Før var menneskene tynne og TV-ene tjukke, nå er menneskene tjukke, og TV-ene tynne


Min bakgrunn
Dette er tredje modul jeg tar i Nyweb. Jeg har allerede tatt IKT i læring, og IKT og klasseledelse. Denne gangen skal jeg altså ta IKT og vurdering. Jeg har virkelig kost meg, og lært mye når jeg har lært om IKT. Jeg tenker at kompetanse er trygghet, og dette er viktig for meg. Høsten 2014 regner jeg med at jeg har fått meg jobb i skolen. Da forhåpentligvis som adjunkt med opprykk. Jeg er vil kategorisere meg selv som en person som nesten alltid er på nett. Tidligere har jeg skrevet en oppgave om digital avhengighet, og jeg kjente meg selv igjen i litt for mye av det. De tidligere IKT-studiene har gjort meg bevisst på en del ting som jeg ikke hadde reflektert noe særlig over, og jeg føler at jeg har utviklet meg i tråd med dette. Å skrive blogg er noe helt nytt for meg, men jeg er glad i å skrive, så jeg tror at dette skal bli veldig spennende.



Møte med et digitalt klasserom
Som jeg skrev tidligere er kompetanse en trygghet for meg, og det er derfor veldig morsomt å fortsette videre med denne utdanningen innen IKT. Senest i dag var jeg ute på Roaldsøy og underviste, i sammenheng med et dramaprosjekt. Der ble jeg møtt med et digitalt klasserom, der elevene var oppe å gjorde matteoppgaver på en interaktiv tavle. Dette er faktisk første gang jeg har sett den typen tavle være "hovedtavle" i et klasserom. (Før har jeg stort sett kun sett disse i bruk i visninger av youtubefilmer, både fra læreren og elevenes side).


Det var riktignok også et whiteboard i klasserommet, men denne sto helt inntil en vegg, bak et pulter og stoler som sto stablet, og det var tydelig at denne ikke var i bruk. Det kan være at jeg henger etter fordi jeg har studert så lenge, men der jeg har hatt praksisperiodene mine har det også stort sett blitt brukt whiteboard. Så dette møte med det digitale klasserommet jeg møtte i dag, var nesten litt overraskende. Etter at elevene hadde hatt en kort matteøkt på den interaktive tavla, logget læreren seg inn på it's learning. Det var nå tid for presentasjon av ulike naturkatastrofer. Læreren kommenterte i plenum, på hvilket klokkeslett elevene hadde lagt inn presentasjonene sine, og det som ikke hadde levert, ble også skrollet fram på tavla, der sto det ikke levert i rød rubrikk. Istedenfor å si hvem som skulle komme fram og presentere, så bare trykket læreren seg inn på navnene. Elevene fulgte med, og gikk opp når de så at det var deres navn som kom på skjermen. Elevene la fram Power-point-presentasjonene sine, der de hadde lagt inn både filmklipp fra youtube, og bilder fra Google.  Dette var jammen meg noe annet enn da jeg hadde prosjekter på barneskolen. Den litt ustødige opplesinga av teksten som sto der derimot, den var fortsatt den samme...


Før var menneskene tynne og TV-ene tjukke, nå er menneskene tjukke, og TV-ene tynne
I undervisningen vi hadde med elevene i dag, hadde vi et prosjekt om framtida. I den sammenhengen fikk vi diskutert litt om hvordan den digitale utviklingen har vært. 6. klassingene sto med åpne munner når jeg fortalte at vi i min familie hadde en PC, da jeg var liten, og at den var stor, og veldig treig. De ble om mulig enda mer overrasket over at jeg ikke hadde fått mobil før jeg var på deres egen alder, og at dette var en stor klump av en mobil, som man stort sett bare kunne ringe og sende melding med. En elev delte at hun og moren hadde ryddet hjemme, og i den sammenheng hadde funnet masse gammeldagse filmer, altså i kassetform. Hun fortalte videre at disse kunne de bare kaste, for det var årevis siden de hadde hatt VHS-spiller. For meg virker dette så rart. At disse barna allerede har en så annerledes oppvekst enn det jeg har. Det poengterer for meg hvor rask den teknologiske utviklingen går. Det viser meg at man må følge med for å være oppdatert, og ikke minst at klasserommet blir mer og mer teknologitett for hvert år som går. En jente fortalte i denne sammenheng et ordtak hun hadde hørt: "Før var menneskene tynne og TV-ene tjukke, nå er menneskene tjukke, og TV-ene tynne".

4 kommentarer:

  1. Interessant å lese om dine erfaringer fra det digitale klasserommet. Godt at flere lærere våger å ta i bruk ny og for noen, skremmende teknologi. På skolen her, er det nok bare et fåtall som har tatt de nye smartboardene i bruk og utnytter dem fullt ut, men skolen ønsker å satse på dette, og vil tilby jevnlig opplæring

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant? Jeg tror det er viktig med god opplæring for at lærere skal få en trygg og god kompetanse i bruk av disse.

      Slett
  2. Og du, Ingrid, er vel ein såkalla "digital native," er du ikkje? Vaksen opp med mobiltelefon og weben som ein naturleg del av tilveret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det kan man nok si at jeg er. Men jeg merker også at det blir en større og større del av tilværelsen. Jeg har hørt at den nye delen av Maslows behovshirerki er å være på nett.

      Slett