søndag 20. oktober 2013


En grunnleggende ferdighet
Som jeg tidligere har skrevet, så er jeg for tiden student. Derfor velger jeg å ta utgangspunkt i norsk, som sannsynligvis er et av de fagene jeg kommer til å undervise mest i. Siden jeg ikke jobber enda, så vet jeg heller ikke helt hvilket trinn jeg kommer til å jobbe på, men jeg velger å ta utgangspunkt i ungdomstrinnet i dette innlegget.

I læreplanen for norsk etter 10. trinn står det ikke så mye om bruk av digitale verktøy. Under mål for muntlig kommunikasjon står det at elevene skal: presentere norskfaglige og tverrfaglige emner med relevant terminologi og formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier. Under målene for skriftlig kommunikasjon står det at elevene skal: orientere seg i store tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeid med faget, og planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst.

Målene er forsåvidt greie. Slik jeg tolker det, er de såpass åpne at de åpner for ulike verktøy og ulik metodikk. Jeg tror at de fleste elevene allerede jobber en god del med bruk av digitale verktøy, for eksempel i muntlige presentasjoner i klassen. De fleste bruker power-point presentasjoner når de presenterer et emne. Ofte vil dette nå vises på et smart-board. Antageligvis har de også funnet informasjon av ulike kvalitet på internett.

Under målene for skriftlig kommunikasjon står det at elevene blant annet skal klare å finne relevant informasjon til faget, og at man skal kunne bearbeide dette digitalt. Dette med å finne relevant informasjon, tror jeg er en nøkkelbegrep vi som lærere må jobbe mye med! Jeg har vært vitne til en del elevpresentasjonen som bygger på kilder av tvilsom kvalitet.

En gang jeg var i praksis i en 10.klasse, testa vi ut om elevene var kritiske til hvilken informasjon de brukte. Vi ba faktisk elevene være kritiske til hvilket innhold de brukte i prosjektet, og la fram kilder til forskjellig stoff, fra både gode og fra mer usikre kilder. På tross av at vi ba elevene om å være kritiske til hva de brukte, brukte de både www.wikipedia.no, og også den elevbaserte sida, www.daria.no. De var heller ikke opptatt av å dobbeltsjekke kildene de hadde valgt. Dette er noe jeg ser ofte, og det er derfor noe jeg kommer til å fokusere på når elevene mine skal bruke nettbaserte kilder.

Målene for bruk av digitale verktøy i KL06 er ofte veldig åpne, men det er alt for få. Til å være en av de fem grunnleggende ferdighetene, så synes jeg at målene til dette har fått en lav prioritering. Jeg tror det fort kan bli sånn at vi som interesserer oss for det bruker det mye, mens de som ikke er så glad i det velger det mest mulig vekk. Allikvel blir samfunnet og da også elevene våre mer og mer vant til, en del av det digitale samfunnet. Så jeg tror at det automatisk vil skje en stor utvikling framover. Da tror jeg at kompetansemålene vil utvikle seg også, kanskje blir det mer spesifikke mål allerede ved neste reform når den måtte komme.

Fordi jeg ikke jobber på en skole enda, så vet jeg ikke hvordan skolene fortolker lærerplanen i norskfaget. Dette er noe jeg gleder meg til å finne ut av neste år.

2 kommentarer:

  1. :-D Heisann! :-D

    I kveld sitter jeg her og leser innlegget ditt om digitale kompetansemål i LK06, og nikker gjenkjennende. Det er ikke så altfor mange mål ift. dette i læreplanen. Du har helt rett i det, og du synes det er rart fordi digitale ferdigheter er en grunnleggende kompetanse på linje med de fire andre. Ja, er ikke det pussig? Det kan jo se ut til at det å uttrykke seg skriftlig har mange flere mål, og det samme når det gjelder å kunne lese, og...

    Har du tenkt over hva du kan bruke de digitale ferdighetene til ift. de øvrige ferdighetene? Kan noe av svaret ligge her?

    Kildekritiske elever? Finnes de? Mange elever kan se ut til å ønske å bli fortest mulig ferdige. Det kan se ut som de liker å ta snarveier. Søker de på f.eks. startsiden.no - klikker ikke mange da på den øverste linken som kommer frem, og er ikke ofte den linken til Wikipedia?

    Jeg har ofte observert "søkende elever" på nettet. Jeg har observert at de nesten ikke leser det de ser. Mange søker - klikker øverste, mulige søkeresultat, skanner seg nedover siden, og ser de ikke det ordet de leter etter med det samme, så rekker de opp hånda og ber om hjelp fordi "de ikke finner noe". Dette er på mellomtrinnet da lærer for flere fortsatt sitter med faciten og vet alt. Det er i stor grad barn som gjennom sin oppdragelse, sitt miljø, sine venner, familie, også skole, er vant til snarveier og lettvinte løsninger. Finner de ikke t-skjorta si med en gang, så er det rett og slett fordi de ikke løfter opp buksa....

    Jeg tror du er inne på noe viktig. Kildekritikk. Det å måtte sammenligne ulike kilder; å gå inn i dette tidlig - det er av stor betydning. Helt enig med deg. Rett og slett grundig opplæring; med eksempler på hvor galt det faktisk kan være når en sjekker ut to ulike steder. Å vise dem dette, å gå inn på hvem som faktisk har skrevet teksten osv... He, he, he... Jeg husker i en undervisningstime da vi samtalte om Wikipedia, og elevene skulle forsøke å finne ut hvem som hadde skrevet der inne. Det kom mange forslag; alt fra professorer til .... lærere, selvfølgelig, og ja. De hadde rett. Hvem som helst kan skrive der, tilføre, rette, og rette feil med feil. Da de også fant ut at barn på deres alder kunne skrive der inne, ble de plutselig betenkte....

    Jeg ønsker deg masse lykke til med studiet og lærergjerningen, Ingrid, enten det blir her eller der!

    Har du meninger om noe av det jeg har skrevet, så er det interessant med en drøfting videre! :-)

    SvarSlett
  2. Jeg må bare si meg enig med deg og Anne-Lise; vi har en viktig oppgave gjøre når det gjelder elevenes bruk av kilder. Som bibliotekar på en videregående skole ser jeg ofte at elevene ikke vurderer kildene de bruker. Mange velger det første og beste uten å sjekke det faglige innholdet. Veldig mange av elevene tror de er flinke til å søke, for "de er jo gode på data". Det er nok vanskelig å se at bruk av PCen til underholdning og sosiale aktiviteter ikke gjør elevene kompetente til informasjonssøk.
    Jeg tror en løsning er at lærer og bibliotekar i fellesskap jobber systematisk med kildekritikk for å få inn gode arbeidsvaner hos elevene og at elevene vurderes i forhold til bruk av bilder, kilder og referanser så vel som på det rent faglige.

    SvarSlett